Me vs Religion

Nu ska vi se... I de senaste av mina inlägg har ja kritiserat barn (eller snarare barnprogram) och borgarpacket som styr Sverige. Tidigare var det kyrkan som styrde. Därför ska vi se vad jag tycker om religion.

Angående Doobidoo förra fredagen; Vad har skåne med Sveriges nationalsång att göra?

För några månader hade jag besök av några av Jehovas vittnen som antagligen försökte få med mig i deras sekt. Men då jag inte tror på "gud" blev jag inte så imponerad av det dom sa, men hade några teorier jag ville "testa" dom med.
Den första var rätt simpel. Adam och Eva fick två söner, varav den ena slog ihjäl den andra. Hur kan då en av dom ligga i sängen med sin fru en sida senare? Om det vore så stort att gud skapade människor, borde det inte stå om alla han skapade då?
På den frågan fick jag svaret att Adam och Eva fick många barn, både söner och döttrar.
Men isåfall borde väl mänskligheten var skapad av inavel eftersom att de var syskon?
Nej, eftersom att gud är så stor är det inte inavel.
(Jag försökte få något vettigare svar från dom men de höll fast vid sin linje. Senare kom jag på att en bra följd på det svaret borde vara: Men Eva skapades av Adams revben, kan det vara något annat än inavel?)

Sen finns det mycket annat sånt där blaha-blaha. Till exempel; de tre "stora" religionerna (kristendom, judendom och islam) har alla profeter och vad de har gjort är som en dålig komedi. Den ene går på vatten, kan inte dö och är guds son; den andra har pratat med en brinnande buske och irrade runt i öknen i fyrtio år med "sitt" folk; och den tredje blev den som skulle sprida guds ord vidare som de stod om i den heliga boken, trots att denna profet var analfabet.

Sedan undrar jag vem som skrev bibeln. Om den nu är sann, hur tusan kan man ha skrivit dom första kapitlen då? Först och främst fanns det inte så många som hade möjlighet att skriva, gud var upptagen med att skapa världen. Sen var ju inte skrivkonsten "uppfunnen" då...

Gud har en mening med allting sägs det. Jag kommer inte tro på honom förrän någon kan förklara för mig vad han/hon/den/det menar när oskyldiga människor skadas eller dör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0