Svindel

Läste i tidningen igår om någon som svindlat runt lite här och var, bland annat i Gävle-trakten. Hur lätt är det inte egentligen att ta någon annans identitet?

Kom osökt att tänka på när jag skulle skaffa ID-kort. Mamma följde med mig till banken, men hon hade tappat bort sitt körkort någon dag innan. Men vi känner några som jobbar på banken så vi tänkte att dom kunde gå i godo för att vi var dom vi utgav oss för att vara.
Hursomhelst, när vi satt där så såg vi inte våra två "förstaval", men någon annan som jobbade på banken och som mamma kände gick förbi då så hon haffade henne.
Mamma: Hej <namn>
Bankpersonal: Hej...
M: Annika.
B: Just ja, Annika. Vad var det du hette i efternamn?
M: Sjöblom.
B: Jaha, du har gift dig.
M: Nej, jag har alltid hetat det.
B: Jaha...

Den bankman som skötte vårt ärende accepterade det iallafall. Så det kan nog inte vara alltför svårt att bluffa sig till ett id-kort, och således kunna svindla till sig pengar.

Kommentarer
Postat av: kristin

såklart det va ;).
Fia och jag har inga röster kvar, haha :D

2008-03-28 @ 20:17:30
URL: http://fkj.blogg.se
Postat av: fia

svar: okej=)

2008-03-29 @ 09:27:31
URL: http://fiajohanssonn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0