Gefle IF FF 1 - 2 Örebro SK

Nu är jag absolut inget taktiskt geni och ingen fotbollstränare. Och ingen tränare överhuvudtaget faktiskt längre.
Men jag är en sådan där supporter som borde vara förbundskapten typ. Så då kan ju jag få dela med mig av mina taktiska åsikter.
Först och främst: Lantto är grymt bra, och förra säsongen visade han det verkligen. Den här säsongen har det dock inte börjat lika bra. Han har blivit ensam på sin kant och ett lätt byta för motståndarna. Men vad är det då som skiljer denna säsongen från förra ?
Tänk efter nu.
Kommer ni inte på vad det är? Om jag säger: föredetta björklövare och kines? Ligger mellan bérg? Möter nuförtiden hamburgare?

Matchens försäljningssiffror var inte alltför höga. Blott 20 sålda program för mig. Nån gång hamnar man ju i formsvackor.

Klart det var Andreas Dahlén jag tänkte på. Förra året när Lantto fick bollen så rusade Dahlén med i full fart längs kanten vilket gav Lantto fler alternativ vilket gjorde att motståndarbackar tvekade. Iår har han inte fått den uppbackningen av Senaten/Portvinet vilket gör att han utmanar ensam. Och helt ärligt, ett ensamt litet lapptroll är ingen rädd för.

Däremot räddade jag äran genom att sälja ett program till den poängsnittsmässigt bästa förbundskaptenen(enligt Sportmagasinet), Tommy Söderberg.

Och nu när jag ändå fått upp ångan lite.
GIF har ju spelat med ett rakt 4-4-2 så länge som urberget har funnits(om man räknar bort de säsonger som Kenneth Rosén styrde då 4-5-1 var ett system som användes). De senaste matcherna har båda anfallarna blivit väldigt ensamma så om de mot förmodan fått fast någon av de rymdfärdsbollar som backlinjen skickar har de inte så mycket annat att göra än att antingen skarva den vidare mot den andra anfallaren som löper eller ta ner, och till slut tappa. Detta för att mittfältet är alldeles för långt ner och kramar Hugo.

Yussif Chibsah, vilket monster! Vilken kondition!

Lösningen på det ? Som sagt, Chibsah är ett monster och en bättre jordfräs än Woxlin. Han klarar nog av att jobba själv framför backlinjen. Detta gör att man kan flytta fram Marcus Hansson(eller vem det nu är som spelar med Chibsah) så att man återgår till den diamant som Woxlin och Johannes Ericsson använde för en massa år sedan med stor lycka.
Då får man en naturlig länk som hänger med anfallarna mera när dom sticker och kan erbjuda en tillbakapassning för att direkt slå den i djupled. Ta-da. Låter enkelt va?

Överklassen var på matchen. Men inte kunde dom stötta en arbetare och betala 20 kronor för Strömvallens bästa matchprogram.

Lite lustigt var det ju att innan matchen pratade jag med en av vakterna. Vi trodde på målsnålt, kanske 1-1. Däremot var vi båda överens om att GIF inte skulle kunna vända ett tvåmålsunderläge. Ska man vara glad över nåt var det ju att vi åtminstone lyckades pricka in det tipset.

Det var en billig straff GIF fick. Men å andra sidan spelade ju Örebro handbollsförsvar två gånger.

Tecken på att man är en målskytt:
1. Man skjuter på allt.
2. Man fixar en straff.
3. Man tar själv hand om en straff man fixat.
4. Man tar onödiga varningar.
5. Man har ett ovanligt efternamn.

Se hur många av dom där punkterna ni kan få in Gerndt på.

Nu när GIF "misslyckades"; någon som var förvånad att Djurgården fick äran att släppa in Åtvids första mål?

 - Alexander Gerndt - Ensam skytteligaledare, målskytt, straffixare, onödigt varnad.
- Yussif Chibsah - Tuggade mittfält.
- Bernhard Nyström, Jakob "Ryssen" Orlov, Haruna "Hakuna Matata" Moshi - Spelade 1-0 denna match.
- Jonatan Berg - Visade att även Örebro har tunnelbana.

 
  Allsvenskan 2010
  Efter omgång 7 Mitt tips
01 Helsingborgs IF IFK Göteborg
02 Malmö FF IF Elfsborg
03 Mjällby AIF AIK Solna
04 Örebro SK Kalmar FF
05 Halmstads BK Örebro SK
06 BK Häcken Malmö FF
07 Gefle IF Helsingborgs IF
08 GAIS BK Häcken
09 IF Elfsborg Gefle IF
10 IF Brommapojkarna Djurgårdens IF
11 IFK Göteborg GAIS
12 Djurgårdens IF Trelleborgs FF
13 Trelleborgs FF Mjällby AIF
14 AIK Solna IF Brommapojkarna
15 Kalmar FF Halmstads BK
16 Åtvidabergs FF Åtvidabergs FF

Lag med namnet i fet stil ligger på rätt plats.
Lag i kursiv stil ligger lägre än jag tippade dom.
Lag med normal stil ligger högre än jag tippade dom.

Kommentarer
Postat av: Martin A

"5. Man har ett ovanligt efternamn." haha det är ju guld :)



Apropå ovanliga efternamn.. skulle inte nnbiff kunna bli en målskytt då: http://spelargangen.blogspot.com/2010/05/efter-touray-fler-tar-efter-pa-trenden.html

2010-05-10 @ 15:57:38
URL: http://spelargangen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0