Gefle IF FF - IF Elfsborg

Egentligen borde jag skriva om den underbara fotbollsmatch som spelades på Strömvallen, men eftersom det inte var den jag var på så får jag inrikta mig på något annat.
Och då blir det varför i hela vetet som man väljer att starta allsvenskan innan elitseriens slutspel äns börjat.
Nu till sommaren är det VM. Sverige är inte kvalificerade. Trots det så kommer allsvenskan ta ett uppehåll över VM. Varför? FIFAs regler säger att alla som ska delta i VM ska ha spelat "färdigt" i slutet av maj. Notera "alla som ska delta". Sverige och Allsvenskan hade inte behövt ta uppehåll eftersom vi inte är kvalificerade. Men ändå blir det paus i fotbollen lagom tills tjälen har släppt i marken. FÖR ATT TRE ALLSVENSKA SPELARE ÄR AKTUELLA FÖR SINA LANDSLAG SOM SKA DELTA I VM. Det handlar om Göteborgs danske målvakt Kim "Stolpflyttaren" Christensen, nån nya zeeländsk spelare i Åtvidaberg eller nåt sånt och en till(Även AIKs Sebastian Egurén är aktuell, men eftersom han inte kommer tillbaka efter VM räknar jag inte in honom). Det är med andra ord pga tre nissar som ska nöta sydafrikansk bänk alla som är något intresserade av att följa allsvensk fotboll på plats måste ha mer kläder på oss än en underhudsfettlös, fryssen idiot som ska klättra uppför Mount Everest.
Men reglerna förbjuder inte Allsvenskan att hålla på, bara de aktuella spelarna... Ickeexisterandereligionsfigur vad roligt.

Det här blir den enda rad jag kommer skriva om Sky Blues iår.

Till matchen då. 0 - 0. Ett poäng mot favorittippade Elfsborg är inte så illa pinkat.
3113 åskådare på matchen, helt okej pinkat.

När jag stod innan matchen innanför grindarna kom GIF-spelarna gående från sin samling till omklädningsrummet. En sak kan man säga: Många nya ansikten.

Det var rätt kallt att sälja matchprogram, kunde bara ha vante på ena handen eftersom det är svårt att växla pengar om man har en grytlapp på sig och ska ner i en trång, liten midjeväska för att gräva efter växel. Med tanke på att det var mars hade jag inte räknat med mycket publik och ännu färre som var intresserade av att köpa matchprogram. Tji fick jag. Satte målsättningen på tre sålda.
17.56 sålde jag mitt första program för säsongen. Till Jonas Lanttos pappa. Om någon undrade. Han var också liten. Men lapp. Lapp är status.
18.02 sålde jag matchprogram nummer två.
18.20 sålde jag program nummer tre, fyra och fem. Sen rullade det på och tillslut kom jag nog upp i närmare trettio sålda. Är man bäst eller är man något bättre.

Öyvind Gram måste vara GIFs lättaste spelare genom tiderna.

En hel del nya människor som sagt i den vita tröjan. Mamma hade rätt jobbigt med namnen så hon kom på en del smeknamn under tiden.
Harunda Moshi: Hakuna Matata. Rätt sött, går att använda.
Jakob Orlov: Ryssen.
Öyvind Gram: Mård. Hon var helt säker på att det var Olof Mård som skulle bli inbytt när det var Gram. Dom ser tydligen likadana ut på femtio meters håll.
James Frempong: Allt som slutade på -pong. I slutet bara Pong.

Olof Mård, Jonte Hellström, Daniel Leino - Kryckligan.

Förra året betygsatte jag samtliga spelare. I år kommer jag välja ut fyra spelare som gjort något särskilt under matchen, eller varit helt jävla dominant i hela matchen.

 - Omar Jawo: Stiligt jongeleringsnummer efter en brytning.
 - Haruna Moshi: Presenterade sig för publiken genom att perfekt kapa lillebror Jawo efter fem minuter.
 - Mikael Dahlberg: Tillbaka i Norrland. Två farliga chanser, skyller missarna på att han förra året spelade överallt förutom i anfallet.
 - Anders Svensson: Jag vet, han spelar inte i GIF. Men jävlar vilken spelare det är.

Hur slutar då Allsvenskan? Ingen aning, och tippa är inte min starka sida. Men man kan ju försöka.
1. IFK Göteborg
2. IF Elfsborg
3. AIK Solna
4. Kalmar FF
5. Örebro SK
6. Malmö FF
7. Helsingborgs IF
8. BK Häcken
9. Gefle IF
10. Djurgårdens IF
11. GAIS
12. Trelleborgs FF
13. Mjällby AIF
14. Brommapojkarna
15. Halmstads BK
16. Åtvidabergs FF


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0