Gefle IF FF 0 - 0 Kalmar FF

Att hitta positiva saker med den här matchen är faktiskt inte svårt.
GIF tog poäng, GIF spelade bra, Hugo fick hålla nollan, GIF vann bollinnehavet. Och GIF torskade inte.
Men ett tag kändes det lite oroligt. När? Ungefär samtidigt som Åtvidaberg tog ledningen mot Elfsborg och kom ifatt GIF i tabellen. Dock bara tillfälligt då Elfsborg fick in en kvittering.

Alla som trodde BP skulle vara det bästa stockholmslaget räcker upp en hand. Och roligt för Oremo som får avgöra en viktig match. Bra gjort av målskytten, eller hur RuRu.

Marcus Hansson... hur mycket man än må ogilla honom som spelare måste jag erkänna att han är riktigt bra på backen. Plus att man då slipper se honom spela när Jawo och THeorin är friska gör det ju inte sämre.

Daniel "Sulan" Westlin må vara kultförklarad på Strömvallen men som fotbollsspelare är han en (turligt nog) utdöende ras. Noll koll, och felvänd 90% av gångerna. Sen är det ju lite lustigt att han efter åtta minuter på planen har lägre snittfart än en pensionär med brutet lårbenshals som haltar fram med en rullator.

Jag gillar Bernhard Nyström av en enkel anledning. Han var förjävla bra på FM09 när jag var GIF-coach.

För övrigt så har jag kommit på varför alla Strömvallen-hamburgare smakar senap. Det är senap i dressingen. Eller ja, det betyder ju inte att alla hamburgare smakar senap. Bara dom med dressing. Men ni fattar principen va.

Matchprogramsförsäljningen gick trögt. Trots det lyckades jag sälja 19 stycken vilket betyder att jag ännu bara sålt ensiffrigt antal program en gång på ett och ett halvt år som försäljare.

Glömde förövrigt en punkt på målskyttslistan som jag publicerade för någon match sen: Oroar försvaret så de drar på sig kort.

Lustigt nog så tror jag att det hade varit bättre om Kalmarförsvaren Arajuuri släppt Gerndt så han hade kommit fri och gjort mål bakom målvakten-som-gittan-kallar-tranben-då-hon-inte-gillar-honom-men-vet-att-petter-kan-man-lita-på. Då hade GIF haft 1-0 och kunnat försvara i 50 minuter. Istället för att "kontrollera" spelet och försöka få in en boll. Det är liksom inte riktigt styrkan i PerUrbans lagbygge att spela fotboll om man säger så.

Yussif Chibsah är relativt asbra när det gäller att springa, att visa sig och vilja ha bollen, att ta tillbaka bollen, att störa och jaga skiten ur motståndarna. Tänk om han var lika bra med bollen! Då hade han inte spelat kvar i GIFs vita tröja...
Tänk om han dessutom hade skjutit istället för att passa i första halvlek...


Jag tror att PeUr måste ha läst min blogg efter matchen mot ÖSK och lyssnat, för den här matchen spelade Chibsah och Hansson på olika "nivåer". Dock var Hansson mittback den här matchen, men ändå.
Sen måste jag säga att i första halvlek användes Dahlberg enligt min mening rätt som en släpande forward/offensiv mittfältare.

Är målvakter speciellt känsliga? Är dom fridlysta? Kan någon förklara för mig varför det är gult kort så fort man nuddar en målvakt. Jag kan förstå om nån monsterspelare a la Vidic eller Drogba mörsar in i målvakten, men om Lantto hoppar upp?

 Alexander Gerndt - Fixade fram den utvisning som gjorde att GIF vann bollinnehavet för första gången sen Pelle Olsson föddes.
 Mattias Hugosson - Två kanonräddningar och dessutom börjar hans utsparkar likna hejkomochhjälpmig vilket är mycket bra för det betyder att han är på väg mot toppform.
 Jonas Lantto - Helt underbar att se på när han sätter iväg på dribblingsraider med tyngdpunkten strax under midjan(vilket är strax ovanför fotknölen på övriga spelare).
 Jens Portin - Inte alla som försöker bensaxtackla för att stoppa bollen men på något sätt lyckas feltajma så till den grad att man glider över bollen.


Chibsah på väg till ett friläge. Enda anledningen till att Ryström inte lyckades bryta var att de supertajta shortsen hindrade honom att sträcka ut. Eller så är han bara gubbovig och har shortsen för att kunna skylla på det och slippa höra att han är en gubbe. Frågan är vilken stackare i P01 som fick offra sina shorts.


  Allsvenskan 2010
  Efter omgång 10 Mitt tips
01 Helsingborgs IF IFK Göteborg
02 Malmö FF IF Elfsborg
03 Örebro SK AIK Solna
04 IF Elfsborg Kalmar FF
05 Mjällby AIF Örebro SK
06 IF Brommapojkarna Malmö FF
07 GAIS Helsingborgs IF
08 Djurgårdens IF BK Häcken
09 Halmstads BK Gefle IF
10 BK Häcken Djurgårdens IF
11 Gefle IF GAIS
12 IFK Göteborg Trelleborgs FF
13 Kalmar FF Mjällby AIF
14 Åtvidabergs FF IF Brommapojkarna
15 AIK Solna Halmstads BK
16 Trelleborgs FF Åtvidabergs FF

Lag med namnet i fet stil ligger på rätt plats.
Lag i kursiv stil ligger lägre än jag tippade dom.
Lag med normal stil ligger högre än jag tippade dom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0