Kunder

Tänk vilka olika sorters kunder det finns. Jag har varit på Jysk i Gävle två dagar denna vecka och har stött på flera olika, men framförallt tre som sticker ut.

Den som inte förstår nej
I tisdags kom det in en kund när jag stod i kassan. Hon berättade att hon köpt rullgardin hos oss och visade mig en liten plastbit som hörde till den och sa att hon hade tappat bort en spärr när de monterat ner gardinen för att tapetsera och undrade ifall vi hade någon reservdel. Tyvärr hade vi inte det. Då funderade hon på att köpa en ny istället så då följde jag med henne till den avdelningen. Där började de stora problemen.
Hon sa att hon hade en gardin som var 160 cm bred. Vi kunde bara hitta 140 och 180. Då sa jag att vi förmodligen inte hade några såna. Då bad hon mig ringa Valbo och kolla ifall dom hade. Jag gick till kassan och kollade på datorn och såg att vi i vårt sortiment inte hade gardiner som var 160 breda. När jag kom tillbaka till kunden sa hon direkt:
"Gick det inte att ringa?" Förmodligen eftersom att det gick så fort för mig.
"Jo det går nog jättebra men jag har kollat och vi har inte den bredden i vårt sortiment."
"Men jag köpte den här för någon månad sen och den var 160."
"Men vi har inte någon gardin som är 160 cm bred i vårat sortiment."
"Jo det har ni."
Ungefär här gav jag upp och begav mig till kassan igen och frågade då säljchefen och hon sa exakt samma sak. Som tur var så erbjöd hon sig att prata med kunden.
När jag sen gick förbi dom kunde jag höra kunden säga:
"Vi köpte den här gardinen som var 160 cm bred för någon månad sen..."
"Det kan ni inte ha gjort för vi har inte den storleken i sortimentet" avbröt säljchefen.
"Jo det har ni."

Den förstående(trots att den borde vara förbannad)
Idag kom det in en kund när jag står i kassan(surprise) som har med sig en väninna. Hon berättar att hon köpt en soffa den 6e november förra året till hennes väninna när hon blev särbo. Nu har det blivit sprickor i sitsen. Tyvärr kan hon inte hitta kvittot. Soffan kostade 3500 kronor.
Jag säger att utan kvittot blir det svårt, men att jag ska prata med en kollega.
Kollegan säger samma sak till mig, att det blir svårt att göra något utan kvitto eftersom att vi inte vet när soffan köptes. Det kan vara 1 månad, 1 år eller 10 år. Hon ger mig dock lite tips vad jag kan göra.
Så jag går tillbaka till kunden och berättar att utan kvitto finns det egentligen inget vi kan göra.
Och då kommer det som chockar mig, efter kunder som skrikit åt småsaker när det inte handlat om några egentliga summor: "Jag förstår precis." Helt lugnt säger hon det.
Så då ger jag henne telefonnumret till butiken och ber henne ringa butikschefen nästa dag.
Hon tackar för hjälpen och går iväg. Helt underbar kund, var riktigt synd att jag inte kunde göra något mer.

Den som är snålare än mig, på gränsen till kriminiell
När jag kom ut från lagret efter att ha levererat ut ett matbord och en hylla så ser jag en kund vid bäddmadrasserna som trycker med handflatan på kortsidan av förpackningarna där vi har infoetiketiketten. Jag stannar upp då det ser konstigt ut och ser hur han går till en annan förpackning och gör exakt samma sak. Så då slänger jag en titt på den första och ser att han bytt etikett.
SÅ jag går till kassan men fortsätter att hålla koll på honom. När han sen kommer till kassan med bäddmadrassen måste jag hålla mig från att skratta. Han har nämligen tagit vår största bäddmaddrass som är 120*200 men bytt ut etiketten så att det istället står 70*190.
Jag säger lite kort att det måste ha blivit något fel och tar fram mitt måttband och mäter upp 120 cm.
Han stammar sig och säger att "hoppsan, jag skulle ju ha en som är 90 bred", tar med sig madrassen tillbaka och när jag tittar bort lägger den på golvet och går ut ur butiken. Tomhänt.
Egentligen hade jag tänkt ta betalt för storleken på madrassen men visst tyvärr inte vilken storlek det var utan att mäta så det funkade inte.

Kommentarer
Postat av: Åmot

Härligt att jobba i butik ibland ;)

2010-10-30 @ 12:00:07
Postat av: Fanny

Hahahaha sista var ju klockren.



Det är roligt med kunder

2010-10-30 @ 21:19:11
URL: http://arvendal.blogg.se/
Postat av: Mr. Kaka

Sistnämna är ju försök till bedrägeri. Hade jag stått i kassan hade jag ringt in chefen lite diskret och sedan ringt polisen.

2010-11-06 @ 21:38:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0