Reviderad åsikt

Fördomar är rätt roligt. Eller ja, det beror ju på vad det är för fördomar. Till exempel att alla tjejer ska vara bra på att laga mat, det stämmer ju inte. Varken Frida eller RuRu verkar vara några hejare i köket.

Men däremot kan fördomar vara lite underhållande, framförallt när man tar det några extra steg och verkligen överdriver. Då kan det bli riktigt underhållnde och roligt.

Sen är det ju dom där fördomarna man har, som man sen ser att de stämmer inte riktigt. Och ett sånt ögonblick har jag haft.

Jag började på kommunen i september med praktik.
Kommunen.
Vad är det för bild man får när man tänker på det ordet egentligen ?
För mig är det gammal gubbar och gummor som är gråare än aska, sten och betong samt sidbakgrunden när man skriver ett inlägg på blogg.se. Gråare än grå ungefär.
Plus att jag tänkte att de förmodligen snackar sådär som politiker gör. Ni vet, att svara ja på en fråga går inte utan man måste svara så svävande att SAS skulle kunna använda en som flygplan.
Och jobba där, jo tjena. Det enda om kändes värre var Amstrams, telefonförsäljning samt hamburgartillagareochkassaståare.

Så... för att uppdatera er har jag jobbat på kommunen från 27e september. Först 10 veckors praktik, sen anställning december ut och nu anställning från i måndags och tre veckor framåt.

Har min världsbild ändrats? Nej.
Däremot så måste jag revidera mina fördomar: Det jobbar gubbar och gummor på kommunen. Dock är de inte supergamla. Åtminstone inte dom jag jobbat med. Däremot har jag sett i arkivet att det finns vissa anställda som är närmare 100 är 90 om vi säger så.
Och gråare än aska, sten, betong, sidbakgrunden när man skriver ett inlägg på blogg.se och gråare än grå är dom inte heller. Vissa har faktiskt inte grått hår. Vissa har till och med riktigt färgranna kläder.
Sen finns det dom som SAS står och köar för att få använda. Men en hel del pratar faktiskt korrekt svenska ändå. En pratar iofs skånska men hon har riktigt riktigt riktigt trevlig och har mitt telefonnummer(det där lät fel). En del har till och med väldigt rolig humor. Framförallt på torsdagseftermiddagsfikat. Då kan det spåra så mycket att norska skidförbundet hört av sig och vill att de ska fixa spåren till skid-VM i Holmenkollen.
Och ibland kommer ju även snygga tjejer och hälsar på.
Och ibland var det Frida. Men då var det dags för lunch och det är aldrig fel.

Så till det sista jag skrev i stycket där uppe. Jobba där ? Jo! Tjena alla arbetskamrater!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0