Italien dag 1

Så, för någon vecka sedan var jag och mamma i det förtrollade skolandet och lekte rövare. Ungefär såhär hade vi det.

FREDAG
Väder: +15 grader, sol

Uppstigning tidigt på fredag natt. Närmare bestämt klockan två. På natten. Trevligt.
Taxi som anlände runt tjugo minuter över tre som skjutsade oss till Resecentrum där Buss-Ola stod med buss och väntade på ett gäng glada giffare.
Och klockan fyra påbörjades färden från Gävle.
I början var det lite småprat och sånt, men rätt snart blev det tyst. Och jag somnade efter ett tag.

Runt halv sex var vi framme vid Arlanda och checkade in. Väskan vägde strax över 20 kilo men det var inget problem alls.
Efter det blev det frukost. En varsin festis från ett trepack och tunnbrödsmacka. Inte helt fel i 08-land.

När vi sen gick igenom säkerhetskontrollen tjöt det. Eller nä, det gjorde det inte. Men min ryggsäck blev utpekad som brottsling. Vi hade nämligen vätska i den. En oöppnad festistetra... Lite paranoida om ni frågar mig. Det roliga var väl att det var jag som fick ta ut den ur ryggsäcken. Varför? Hade det varit en bomb så hade jag nog redan ställt in mig på att *bom*.

Men sen gick det framåt. Och allt var lugn och ro. Tills jag satt på flygplanet. Jag är inte flygrädd eller något sådant. Men flygplanet... Vi flög med Air Baltic. Inga fördomar. Men senast jag hörde talas om ett masstransportmedel med ett öststatsnamn var en viss båt med namnet Estonia.
Och planet i sig... Tja, ta en konservburk. Dela den på mitten. Tejpa fast två glasspinnar. Och ni har ändå en lyxig variant av planet vi flög.
Lägg även till flygpersonal som pratar snabbt när de pratar engelska som de inte kan prata så förstår ni vilken höjdpunkt det var.
Och sen mellanlandade vi i Riga. Och var där i två timmar. Nu lyckades jag inte se så mycket av landet, men av det lilla jag såg så verkade Lettland vara som ett tråkigt Sverige. Och det är ju ett gott betyg.

Men så, tillslut. Klockan tre eller något sånt på eftermiddagen efter ytterligare några timmar i en olyxig halv konservburk med glasspinne-vingar så landade vi på Linate-flygplatsen i Milano. Med strålande sol och femton graders värme! Lycka!
Det roliga var att det första företag vi såg när vi flög över Italien var IKEA...

Efter en relativ snabb taxiresa kom vi fram till hotellrummet. Packade ur lite snabbt och gick sen ut i Milano.

Och det var ingen kort promenad. Först tog vi en hyfsad omväg i en korsning där vi gick framåt-vänster-vänster istället för att helt enkelt gå vänster.
Sen blev det lite större gator, lite mindre gator, något torg innan vi hamnade i en park där vi sedan gick vidare över en stor väg och sen så stod vi utanför La Scala-teatern. Och gick sen igenom en fruktansvärt hög galleria(där min omvända höjdrädsla slog till. Har inga problem med att vara uppe i en hög byggnad och titta ner, att stå och titta upp på något högt däremot... Huva.) med diverse lyxbutiker. Och McDonalds.
Och på andra sidan fanns Il Doumo. Världens största eller äldsta katedral. Katedralen är det ena och gallerian det andra men kommer inte ihåg vilket. Är det viktigt för er så finns alltid google.

Sen blev det lite mer gående innan vi åt middag på en pizzeria. Mycket gott med pizza i pizzans hemland.

Efter det fortsatte vi hemåt längs en stor shoppinggata innan vi kom till hotellet. Då var nog klockan runt sju när vi kom tillbaka. Och vi var trötta. Så vi lade oss i sängen och kollade tv. Som bestod av tio italienska kanaler, en engelsk nyhetskanal, eurosport på tyska, en fransk och en rysk kanal.
Och det var på Eurosport vi hamnade. Med skidskytte. Och stocksågning som var förvånansvärt intressant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0