Work @ home

Hemuppgift "Andra Världskriget"

Fråga 1:

Om tyskarna hade vunnit kriget så tror jag att vårat samhälle skulle vara väldigt annorlunda. Till exempel tror jag att många skulle låta som drottning Silvia, det vill säga en blandning av tyska och svenska. Alla beslut som den svenska staten gjorde skulle antagligen redovisas till huvudkontoret i Tyskland.

I värsta fall skulle väl hela Europa vara ett och samma land.

Det enda positiva med det är att Europa skulle ha ett väldigt bra lag i fotbolls-VM.


Hur Tyskland vann kriget:

I slutet av kriget när de allierade var på väg att vinna så gick helt plötsligt Japan och Kina in i kriget på tyskarnas sida. Tillsammans så lyckades de slå den ryska armen och tog därmed kontrollen över hela östra Europa. När de hade tagit östra Europa gick dom norrut och tog över Sverige och Finland. När tyskarna hade kontroll över hela Europa gick man österut och tog över hela Asien.


I Sverige har ett nazistparti makten och sköter allt. Efter varje beslut som regeringen gör skickas en redovisning till huvudkontoret i Tyskland och de beslutar om beslutet får genomföras.

Ja, det finns demokrati. Var fjärde år hålls det ett val, men de som deltar är fyra nazistpartier samt Socialdemokraterna.

Om man inte röstar på ett av nazistpartierna så åker man in i fängelset.


Jag är bara glad över att tyskarna förlora kriget. Tänk vad hemskt det skulle kunna vara i så fall.


Fråga 2:

På bilden släpar en judisk slav ut två ihjälgasade judar.


Innan bilden har tagits har följande saker hänt:

Judar som bott i tyska städer flyttas till ghetton.

När dom varit i ghettona ett tag förflyttas dom till ett koncentrations läger, t.ex. Auswitch.

Männen används som slavar medan kvinnor och barn förs till gaskammarna. Dom stängs in i kamrarna och gasen pumpas in. Efter några minuter har alla i kamrarna dött och dörrarna öppnas. Då släpar de judiska slavarna ut de döda kropparna.


Slavarna släpar kropparna till de stora ugnarna där kropparna kremeras. De kroppar som inte får plats i ugnarna begravs istället.


Dom som ligger inne i kammaren och släpas efter marken är judiska kvinnor och barn.

De som tar ut kropparna ur kammaren är judar som används som slavar.

Den som står och vaktar är en tysk soldat.


Gjort av: Sebastian Sjöblom

                     9D



Varför gå med?

Jag tror att man går med i sekt för att man känner för det. varför måste det vara för att man mår lite dåligt? Ska man tro att varje gång någon inte är på sitt vanliga humör att denne borde gå med i sekt?

Det behöver inte alltid vara så att den som mår psykiskt dåligt på ett eller annat sätt som går med. Det finns faktiskt "normala" människor som är med i sekter.

Vissa går med i idrottsklubbar, andra i sekter. Man vill kanske bara ha något att göra på fritiden. Sen undrar jag varför man väljer att gå med i något som har med religion att göra... finns vettigare saker på denna planet.


Varför stanna kvar?

Vad jag har hört så är det svårt att hoppa av en sekt, det är inte bara att säga hejdå eller något liknande.

Om man nu gick med i sekten för att man mådde psykiskt dåligt från början måste det ju vara för att man trodde att denna sekt kunde göra nytta för en. Och försöker man då gå ur kan sektledarna hävda att det är demonerna som talar och att de kan hjälpa en att kämpa mot dessa. Och då är man kvar. (Och får betala en avgift för att få det senaste bekämpningsmedlet mot demoner. Smarta människor dom där sektledarna. Men sen kan vi diskutera definitionen av smart också...)


Det beror väl på människan? Vad som är skadligt för en kan ju vara nyttigt för en annan. Så kan de förmodligen också vara med sekter, det som är bra för en får en annan att fäktas mot demoner med en klädgalge.

Människan i sig kan påverkas och med den hjärntvättning som sekter utsätter sina medlemmar för kan knappast kallas för att främja en persons psykiska välbefinnande.


Om religion är bra svarar jag nej på. Runt om i världen krigar man bland annat på grund av ens religiösa tanke. Då ska man veta att de tre religioner som vi jobbat med under tredje perioden (Islam, judendom & kristendom), de profeter som de religionernas anhängare tror på har en gått på vatten och är "guds" son, den andre har pratat med en brinnande buske och irrat runt i en öken fyrtio år, och den tredje fick "guds" bok trots att han hade problem med bokstäver


Fältstudieuppgift

Innan jag köpte stenen var jag extremt tveksamt vad en genomskinlig sten från naturen kunde göra för nytta. Man hör om folk som köpt dessa och säger att det stenen sades göra hände, de blev modiga, mer talföra eller något sådant.

Enligt mig så är allt sånt här humbug. Allt sitter i skallen på den som köpt stenen. Om man får veta att den ska göra nått så koncentrerar man sig förmodligen på det och då "slår" det in.

Allt som krävs är en människa som bara är lite kritisk och kanske tror på detta, då "fungerar" stenen. Och människan går att påverka, det finns ju folk som tror att bibeln stämmer...


Jag köpte en Ametist. Den sägs hjälpa mot sömnproblem och mardrömmar om man har den under kudden och förhindrar att man sover över. Jag provade att ha den under kudden, men märkte ingen skillnad alls. Hade problem med att sova bland annat. 15-0 till mig.

Den sägs dra till sig goda kvinnor; vad är en god kvinna? Stenen kanske passar perfekt för kannibaler. Den hjälper mot alkoholism, jag har inte druckit en droppe på arton år. 30-0.

Den ska även förbättra minnet och lindrar huvudvärk. Under helgen så vaknade jag upp två gånger med rejäl huvudvärk. 40-0.

Problemet med att den inte fungerar kan bero på två saker; det första är att stenen inte är så magisk som den sägs; det andra att jag är för otroende (Jag skulle säga att jag är smart).


Jag trodde att allt detta var en bluff redan innan jag köpte stenen och efter vad jag upplevt så kan jag säga att mina fördomar stämde. Jag vägrade tro på vad den sades skulle kunna göra och inte hände nåt av det heller. Ametisten visade sig vara just en genomskinlig sten och inte ett magiskt föremål. Enda fördelen med att jag köpte den var att jag fick en vacker prydnad.

Game, Set & Match.


Reflektion

Varför går folk med i sådana här rörelser? Mina tankar om religion gör det alltid svårt att svara på denna fråga. Jag vill alltid tänka att folk som tror på någon gud är idioter.

Enligt min åsikt så går man med i en rörelse därför att det uppfyller något behov som man har. Vissa personer som känner sig ensamma kan finna samhörighet med folk i dessa rörelser. De hade kanske bara tänkt hitta ett varmt ställe att spendera natten på men blev fast av hur trevliga folket i rörelsen var och bestämde sig för att stanna.

Vissa personer som är med i en rörelse är det därför att deras föräldrar är det. Man vill inte göra sin familj besviken.

Vissa personer kanske faller för grupptryck. I små "hålor" är de flesta med i någon grupp och då kan man känna sig utanför ifall man inte är med. Jag har för mig att såna sekter är populära ute på landsbygden, men jag kan lika gärna ha fel.



Ni inser nog att jag inte har något vettigare att skriva eftersom att jag lägger upp dessa gamla skolarbeten och det har ni helt och hållet rätt i.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0