Hola Belgrad - vad var det som hände?

För ett år sedan skrev jag ett inlägg efter Eurovision Song Contest-finalen då jag var grymt besviken på att Sverige inte kom bättre än vad man gjorde, den bästa låten hade man enligt min mening.
Nu har det gått ett år sedan dess och vi är ungefär i samma position. Sverige kom långt efter vinnaren igen, och vi hade bara ett nordiskt land efter oss. Trots detta är jag inte besviken. Låten var inte bättre.
I Melodifestivalen var Hero egentligen överlägsen alla sina konkurrenter. Men ute i Europa hade den egentligen inte en susning. Medans de flesta låtar växte i mina öron(Norge och Danmark skulle fått högre betyg ifall jag betygsatt även finalen) så gjorde inte Hero det. Den snarare sjönk. Charlotte Perrelli(hon ser ut som en katt) gjorde förmodligen det bästa hon kunde, men det räckte inte till idag.
Ukrainas låt är om man lyssnar på den inspelade versionen sämre än Hero. Men på scenen lyftes den nivåer högre än vad Charlotte lyckades göra med sin. Det var först den sista halvminuten som det blev lite fart, men då var det för sent.
Och snacket om att vi ska bojkotta tävlingen är väl rätt korkat. Norge, som senaste jag kollade på en karta låg väster om Sverige, kom femma och det visade väl att man inte behöver vara en föredetta Sovjetstat för att komma högt. Nu gäller det bara att vi fattar att det är dags att skicka något annat än ABBA-pop som vi envisats, med några få undantag, att skicka sen dom vann på 70-talet.

Trots konkurrens från en kalkon i kundvagn, pirater, en spansk elvsi-kopia med robocopdans och Björn Kjellman och Bellatrix Lestrange måste jag nog utse Frankrikes bidrag till det knasigaste. Det var bland det konstigaste jag någonsin sett. Han sket i kameravinklar, andades in helium och låten tog slut i mitten innan den fortsatte. OCH HAN GJORDE ENTRÉ I EN GOLFBIL! Bara det.

Måste säga att jag satt och höll på tre länder i slutet. Bosnien & Hercegovina, Lettland och Grekland. Eller grymt skön(när han gör entré ur tvättkorgen, blicken han har då...ojoj...), rolig och bra låt med snygg tjej, dvs ögongodis. Greker är snygga.

Och jag kan inte klaga på vinnarlåten heller. Var inte så imponerad av den efter semin, men den har precis som dom flesta växt. Och sen var nog även Plushenko en anledning till att de kan ha vunnit.

BJÖRN GUSTAFSSON! VILKEN STJÄRNA!
Fast resten av världen lär nog undra vad det var för idiot som Sverige skickade fram.

Kommentarer
Postat av: sys

nej inte engångskamera för i helvete :P en 12 megapixel.



haha håller med, resten av europa kommer undra va fan det finns för svenskar egentligen.. men björn!!!

2008-05-25 @ 21:37:04
URL: http://mmaalinn.blogg.se/
Postat av: Nilla

Håller med dig. The Worrying Kind är en super bra låt och The Ark var kanon i melodifestivalen tyvärr förstod inte resten av Europa det stora.

2008-09-13 @ 23:18:55
URL: http://alliwantistheark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0