Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

Nu ska jag vara snäll. Alla ni som inte läst filmen eller boken och inte vill få något avslöjat utan bara vill veta betyget som filmen får: Sök efter H P D H 1 men utan mellanslag.

Så har jag sett den, del 1 av del sju som kommer i en del 2 i sommar. För mig känns uppdelningen riktigt bra, med tanke på allt som händer i böckerna hade det nog varit väldigt jobbigt med endast en film á 2,5-3 timmar där allt skulle trängas in. Istället har de nu cirka 5 timmar på sig vilket ger plats för mer.

Filmen då ? Jag hade bestämt mig innan jag gick dit att nu ska jag inte sitta och jämföra den med boken, då blir jag bara besviken och kommer sakna mycket. Dock så kom jag på mig att ibland jämföra med boken, men det var bara ett fåtal tillfällen.

Dobby och Luna, helt underbara!

Jag förstår inte riktigt, de bara säger inför varje film att det blir mörkare och mörkare stämning. Varför sitter då jag och skrattar så ofta?

Jag blev riktigt imponerad över hur de löste berättelsen om de tre bröderna. Det fanns väl egentligen bara två alternativ trodde jag. Antingen skulle de bara filma som vanligt när Hermione läser eller så skulle de använda skådespelare som en film i filmen. Istället gör de en tecknad film av det hela. Oväntat och mycket bra.

Om man ska hitta nåt negativt så måste jag ändå jämföra med böckerna. Vad kan man göra i en bok som inte funkar i en film? Man kan berätta utan att karaktärerna måste berätta vad som händer. Tyvärr funkar inte det berättandet så bra och det känns även som att de missar en del ändå. Finns det någon som inte läst böckerna som förstår att Harrys mantel är en dödsrelik? Eller att stenen som kan återkalla döda ligger i kvicken? Inget som avslöjades eller dsikuterades i filmen.

Jag blir inte ofta rörd eller påverkad av filmer. Jag blev lite rörd när jag såg Marley och jag. Men scenen när Dobby dör... Då blev jag faktiskt tårögd måste jag erkänna. Han är en karaktär som jag alltid gillat.

"Hello Harry Potter, sir!"

Betyget då?




































HPDH1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0