Krig mot x-trafik

Okej, krig är att överdriva. Men jag gjorde en löpsedelrubrik och eftersom att lättklätt(NAKENCHOCK) inte var inblandat så var krig ett bra ord.
Okej, det är ju inte ett bra ord heller... Skitsamma, krig får det vara. Är ju ingen idol-mupp inblandad heller. Eller hon idol-bonden kanske åker buss för att komma från bondeland?
Eller har hon privatchaffis till traktorn nu för tiden? Kanske skulle börja skriva om det jag skulle skriva, känns som att risken/chansen att jag spårar ur som ett tåg är jävligt stor annars.

Krig mot x-trafik var det ja...
Vi gör väl en dåligt kronologisk bakåthoppning i tiden och börjar inte från början eller mitt i(eftersom jag levt i snart 22 år skulle det ju betyda att vi hoppar 11 år bakåt och då är vi på fel sida milleniebuggstjaffset. Inte leka tåg var det ja...)
Vi hoppar till fredag för typ två veckor sedan. Och samtidigt så kommer jag sammanfatta lite av de tidigare månaderna eftersom jag behöver komma dra igenom det som hänt under den tiden eftersom det har att göra med "kriget". Tåg...

Iallafall. Emma bor i Bomhus. Jag bor i Hemlingby. Bomhus har massa bussar som går hela tiden. Hemlingby har inga bussar. Fan ta x-trafik och tekniska kontoret. Eftersom jag är "jättestor" så går jag som ungdom. Det betyder att det brukar kosta 20 kronor. Eller brukar och brukar, är man ungdom kostar det 20 kronor för en zon.
Fördelen är att när jag åker med Emma så brukar jag, som den gentleman jag är, låta henne gå på bussen först. Och hon räknas som skolungdom och har dessutom skolkort. Och då när jag går på efter så tror alltid busschaufförerna att jag är i den åldern också. Och för att inte krångla till det ännu mer brukar jag betala med en tjugalapp eller två tior, för då brukar dom falla för det.
Fredagen för två veckor sedan tänkte jag däremot vara riktigt snäll och hade därmed med mig fyra 5-kronor. Tror ni inte att busschaffisen knappar in skolungdom ändå(15 kronor). MEN TAR ALLA FEMMOR! STÖLD!!!!

Veckan efter åkte jag och Emma ut till Valbo. När vi var klara så stod vi vid busskuren vid Valbo Köpstad och kollade noga att bussen skulle ta ett stopp där. Och ja, det skulle den. Ännu viktigare var att jag hade "fri påklivning" fram till 17.15. Bussen skulle vara där fem över fem. Klockan blir fem över fem. Bussen kommer inte. Tio över fem. Kvart över fem. Tjugo över fem... Ingen buss.
Så jag var tvungen att betala 25 kronor till för att komma hem.
Med andra ord så hade dom på en vecka fått tillbaka de 30 kronor jag inte betalat det senaste året.
Därför var det riktigt skönt när jag i fredags(fredag är min lilla bussåkar dag) bara betalade 15 kronor. HA!

Fast ännu bättre var för några somrar sen när jag och lillebror skulle till stugan. Tack vare en något halvdöv busschaffis med taskig geografikunskap om Gästrikland betalade jag typ 13 kronor för att åka till Hedesunda. UNDERBART!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0