Milano lite mer dag ett + dag 2

Innan jag börjar med dag två "måste" jag berätta om något som hände dag ett.
Egentligen måste jag inte, men eftersom att det betyder att jag kommer utse mig själv till årets pucko om några månader tänkte jag att det kunde vara bra att berätta varför.

Så.....
Fredag kväll, efter att ha gått igenom halva Milano tänkte jag ta en dusch. Mamma undrar om det står någon Nivea-flaska inne i badrummet som jag kan använda. Jag slänger en snabb blick runt och ser en Nivea-flaska så svarar ja.

Sen börjar jag duscha. Och när det är dags att tvåla in mig tar jag nivea-flaskan. Tar lite tid att få det att löddra och när det löddrar löddrar det inte så mycket som det brukar löddra men jag bryr mig inte alltför mycket. Sköljer av mig, kliver ur duschen bla bla bla.

När mamma sen ska in efter mig frågar hon om jag inte hade använt någon tvål. Jag sa att jo det hade jag visst och att flaskan stod kvar i duschen. Då suckar hon. Och skrattar. Och suckar.
Men hallå liksom, hur fasen skulle jag veta att det var bodylotion och inte tvål? Hur kan det vara mitt fel ? Hon frågar om det finns nivea, jag ser nivea, då antar jag att nivean som står där är den nivea som jag ska använda. Som sagt var, inte mitt fel.

LÖRDAG
Väder: 14 grader, molnigt

Upp tidigt, typ strax innan halv nio. Hade tänkt ligga kvar i sängen någon minut till men fick inte för mamma som ansåg att bara för att man bestämt halv nio betyder inte det att det måste vara exakt halv nio utan att det går att komma tidigare. Vi var inte helt överens om det dock. Men eftersom att jag är en så fin son så gav jag med mig.

Yoghurt och musli.

Sen var det ut i stora staden som gällde. Fast inte direkt. Först var det en liten "informationsträff" där planerna för dagen samt morgondagen gicks igenom. Och medans vi väntade på en guide så berättade några vad som hade hänt. Och tja, ett gäng hade frågat efter beer, bars and music och tja... de hade hamnat på ett ställe med grön dörr och galler. Där man kunde skifta partner. Om någon nu undrade.

Guiden var rätt rolig. Om han var bra på engelska vet vi inte för han pratade förståelig svenska.

Sen var det en sväng längs shoppinggatan alldeles intill hotellet som vi tog. Som slutade med en macka. Jag ville ha en ost- och skinkmacka, men då blev försäljaren lite tveksamt och sa att de inte hade någon sådan macka med ost och skinka. Däremot hade de en med parmaskinka och mozzarella, och eftersom att jag inte är så kräsen så funkade det precis lika bra.

Åter tillbaka på hotellet, byta om lite och sen raka vägen ner i tunnelbanan inna vi klev av vid Il Duomo. Petter och Gittan gick upp i katedralen, jag är höjdrädd och fick svindel på marken så jag stannade kvar och tittade istället upp på byggnaden. Rätt korkat, det är ju det jag tycker är jobbigt...

Sen letade vi efter spårvagnen som skulle ta oss till San Siro. Men den gick inte därifrån vi trodde den skulle gå och sen är ju Milano lite större än Gävle så vi hittade inte så bra med hjälp av kartan heller. Men någon polisliknande sak sa åt oss var vi skulle stå men vi ställde oss på fel sida av vägen så att vi stod på den sida där det fanns en spårvagn som gick åt motsatt håll skulle gå ifrån men tack vara Gittans extraordinära språkkunskaper på italienska löste det sig till slut.

Och sen åkte vi framåt, bakåt, höger och vänster och sen stannade plötsligt spårvagnen och sa att vi skulle åka buss istället och då åkte vi tillbaka samma väg som vi kommit med spårvagnen men på nåt vänster hamnade vi tillslut rätt.

Och tja San Siro var rätt stort. För att ha något att jämföra med. Tänk på Strömvallen. San Siro är större.

Guidad tur runt med en lustig och bra guide som var Inter-fan. Lite besviken på omklädningsrummen(framförallt Inters som inte var vad jag hade tänkt mig). Satt på Pirlos och Gattusos plats. Och hade jag hoppat ett steg till hade jag varit Zlatan.
Var även en sväng in på museet, shoppen(där jag köpte en handduk) och de lite speciella toaletterna. Det fanns "vanliga" pissoarer, men om man var tvungen att göra något bakväget var det enda som fanns två hål i golvet. Bokstavligt talat.

Efter det skulle vi till en restaurang inte speciellt långt från hotellet. Och för att veta hur vi skulle göra dagen efter bestämde vi oss för att ta tunnelbanan hela vägen så vi hittade nästa dag.
Vi frågade en italienare utanför San Siro efter "the subway". Han såg ut som att antingen vi var dum i huvudet, eller att han var det. Han ropade efter en kompis. Vi frågade efter "the subway". Han såg korkad ut. "Underground" försökte vi. Han såg inte smartare ut. "Metro?". "Aaahhhh, follow this way then turn right".

Så, vi började gå. Och tja, vi trodde vi gått fel någonstans eftersom att det aldrig kom någon tunnelbanestation. Men uppenbarligen så låg stadion en bit från stationen för till slut kom vi fram.

Restaurangen då ? Tja, en hel del skratt blev det. Vi hade två bordsgrannar från Ljusdal. Bara det är ju jätteroligt!
Som beställde vin och få vinglas stora som en blomkruka. Som beställde pommes frites och fick en stor skål med OLW-chips.
Vi andra fick en jääävla massa förrätter. Och när vi trodde att det var klart så kom en ny förrätt. Som vi inte rörde för vi ville ha mat.
Själva huvudrätten var god. Jag åt... ehm, jag åt... nåt pasta. Klart, eftersom vi är i Italien äter man pasta. Eller pizza. Men det hade inte dom, så pasta var det jag åt.
Och till efterrätt var det nåt åppelkakigt. Som, hör och häpna, jag tyckte var alldeles för söt.

Sen runt elva gick vi därifrån och tillbaka till hotellet. Lite italiensk kvalitetsunderhållning på teven och sen godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0