Melodifestivalen 2012 - Final



Dags för årets största spektakel som pågår den tionde mars i Globen. Detta är redan skrivet när allt börjar. Om någon timme har vi en vinnare. Och jag kanske har två rätt. Nu har jag kört. Nu kör vi!


1. David Lindgren - "Shout it out"
Låt
Skönt tempo, skön låt.


Show
Gillar axelryckningen. Dansen sitter som ett smäck. Och lite pyropyro är aldrig fel.


Utstrålning
Han känns lite tafatt och som att han inte känner sig helt bekväm. Liksom, ska du vara soloartist ska du inte ställa dig bakom dansarna så fort de dyker upp på scenen.



2. Thorsten Flinck och Revolutionsorkestern - "Jag reser mig igen"
Låt
Enkel, sorglig, vacker.


Show
Nej, det händer inte särskilt mycket men till denna låt behövs inte det. Mörker. Och jag hoppas på ett vrål.


Utstrålning
Kroppspråket säger nämligen allt. Trovärdigt.



3. Dead by April - "Mystery"
Låt
Inte riktigt min typ av musik. GRAHGHBAGA-killen förstör. Men utan honom låter det rätt mesigt.


Show
Kedjebur, och säkerhetskamera. Och rökpuffarna är ju så hårda.


Utstrålning
Det saknas lite tuffhet hos sångaren för denna typ av musik.



4. Lisa Miskovsky - "Why start a fire"
Låt
Tävlingens bästa låt.


Show
Enkel scenshow, mikrofonbytet är det största som hon gör själv. Stiligt med upplysta fågelänglar i bakgrunden.


Utstrålning
Det är något särskilt med personer från Holmsund.


5. Top Cats - "Baby doll"
Låt
Tja, det gick ju rätt bra senast den var med.


Show
Lite för ovilt för den här musiken. Ge mig kaos!


Utstrålning
Sångarens blick skrämmer mig. Lite.



6. Loreen - "Euphoria"
Låt
Mäktig låt.


Show
Se på fan, hon lånar krabbgången från Saades glasdansare.


Utstrålning
Ja, hon är ensam på scen. Ja, hon äger den. Det är inte alla som gör det.



7. Ulrik Munther - "Soldiers"
Låt
Den enda som spelar två instrument. Lugn vers, mer kraft i refrängen - strålande.


Show
För lite händer, för trist ljussättning. Anna Bergendahl-lysstavar.


Utstrålning
Ser lite plågad ut, passar låten.



8. Björn Ranelid feat Sara Li - "Mirakel"
Låt
Tänk er en riktigt taskig Markoolio-låt, här är samma upplägg. Killen "rappar" fram något osammanhängande och ett snygg tjej sjunger refrängen.


Show
Passar inte ihop med låten, lite danssteg. Och en herr Ranelid som spatserar runt. Kan någon tala om för honom att det hörs när han applåderar?


Utstrålning
Känns inte särskilt mirakulöst.



9. Molly Sandén - "Why am I crying"
Låt
För några år sedan hatade jag ballader. Det här en sån där stark ballad som gör att jag ändrat min inställning till ballader.


Show
Stämningsfullt, passande belysning. Och ett plus för det väldresserade mikrofonstativet.


Utstrålning
Plågad, sorgsen, stark. Passar så perfekt till låten att man skulle tro att någon hänt i privatlivet som hon kan använda.



10. Danny Saucedo - "Amazing"
Låt
Saknade tryck, men en helt okej poplåt.


Show
Häftig, framförallt ljuskläder. En scenshow värdig America's got talent.


Utstrålning
Man måste ju säga att det är något speciellt med Danny när han ler.



 Loreen
 Lisa Miskovsky
 Molly Sandén
 Danny Saucedo
 Thorsten Flinck och Revolutionsorkestern
 David Lindgren
 Top Cats
 Ulrik Munther
 Dead by April
 Björn Ranelid feat Sara Li

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0